kanel sockerkaka

  2013-05-15 / 12:20:00 / † recipe /
det var någon som tyckte att ja skulle dela med mig av mina bak recept, toppen ide! :) dock har ja inte bakat så mycket på sistone då ja försöker hålla mig till de nyttiga hihi ;) men man kan ju alltid lägga upp recept på nyttiga grejer också! men min syster bakar ibland och hon har även en egen bakblogg (länk) där ni kan hitta alla hennes recept som även jag använder. 
 
men ja tänkte faktiskt tipsa om en supergod sockerkaka hon bakat förut! rekomenderas kanske inte till er som inte gillar kanel, eftersom den är fylld med det. men annars supergod!
 

Ingredienser:

Sockerkaka
175 g smör
2 1/2 dl strösocker
2 ägg
3 dl gräddfil
4 1/2 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
1 msk bakpulver
1 krm salt

Fyllning
1 dl strösocker och 3 msk kanel

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Börja med att blanda smöret och sockret pösigt. 
3. Ha i äggen och gräddfilen. 
4. Blanda sedan alla torra ingredienser i en annan bunke och häll sedan över det i smörsmeten.
5. Blanda sockret och kanelen i en liten skål.
6. Smöra och bröa en STOR sockerkaksform
7. Häll i halva smeten i formen och häll över hälften av socker och kanel blandingen.
8. Häll i resten av smeten och häll över ett lager till med socker och kanel.
9. Avsluta sedan med att lägga på lite smör ovanpå.
TIPS: ta en vanlig oshyvel och hyvla tunna smör skivor och lägg på.
Grädda i 45-60min, prova med sticka.




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

design av: joannalicious